Justeru, sebagai umat Islam yang sentiasa berkeinginan untuk menyempurnakan ibadah kepada Allah SWT, maka pada bulan Syawal yang mulia ini kita dituntut melakukan beberapa perkara, antaranya:
Berpuasa enam hari di bulan Syawal sebagai menambah nilai puasa wajib di bulan Ramadhan. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan, dan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, maka seolah-olah dia telah berpuasa selama setahun."- Hadis Riwayat Muslim
Imam al-Tabrani pula ada menyatakan di dalam susunan hadisnya yang berkaitan dengan fadhilat puasa enam Syawal yang maksudnya:
"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal, keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya."
Namun, terdapat beberapa persoalan tentang perlaksanaan puasa enam Syawal adakah ia terus dilaksanakan selepas hari raya pertama dan dibuat secara berturut-turut atau boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang Syawal sama ada secara berturut-turut atau sebaliknya?
Berdasarkan kepada pendapat di dalam Mazhab Syafie menyebut bahawa yang terlebih afdhal di dalam perlaksanaannya ialah sejurus selepas hari raya pertama dan dilakukan enam hari berturut-turut.
Ini tidak pula bermakna, jika seseorang itu melaksanakan secara terputus-putus (tidak berturutan) atau dilakukan pada pertengahan atau akhir Syawal dianggap satu kesalahan atau tidak mendapat pahala, malah semuanya diterima Allah dan dikira sebagai satu ibadah juga.
Satu lagi persoalan yang timbul di sini ialah, apakah hukumnya jika seseorang itu berniat untuk qadha puasanya dan dibuat enam hari dalam Syawal adakah akan mendapat pahala puasa enam Syawal?
Menurut Syeikh al-Marhum Atiyyah Saqar, salah seorang ulama terkenal al-Azhar di dalam kitab himpunan fatwanya, bahawa hukumnya dibolehkan kepada seseorang untuk qadha puasanya dan ditunaikan enam hari dalam bulan Syawal dengan niat qadha, maka terhasillah baginya pahala qadha dan pahala puasa enam Syawal.
Tetapi yang lebih afdhal ialah diasingkan antara puasa qadha dan puasa enam Syawal kerana puasa qadha itu hukumnya wajib manakala puasa Syawal itu hukumnya sunat, maka adalah lebih baik tidak disatukan niat kerana antara yang sunat dan wajib itu tidak boleh disatukan.
Antara hikmat disyariatkan puasa enam hari bulan Syawal ialah sebagai satu latihan kepada kita bahawa amal ibadah itu bukan terletak pada bulan-bulan tertentu seperti Ramadan sahaja bahkan amalan itu perlu konsisten untuk sepanjang kehidupan manusia.
Ia juga sebagai satu cabaran kepada umat Islam supaya tidak menjadikan Syawal itu bulan bergembira semata-mata dan jika puasa itu dilakukan seawal mungkin di permulaan Syawal, ini akan menjadikan seseorang itu benar-benar ingin menyahut seruan dari Allah untuk terus beribadat secara istiqamah dan berpanjangan.
Satu lagi amalan terpuji di bulan Syawal ialah amalan ziarah atau kunjung-mengunjung antara satu sama lain. Amalan ini memberi manfaat yang amat besar dan berfaedah dalam konteks persaudaraan dan perpaduan ummah.
Amalan ziarah ini membolehkan yang jauh menjadi dekat, yang renggang menjadi rapat, yang bersengketa menjadi damai, yang susah menjadi mudah dan sebagainya.
Dengan amalan ziarah ini terbentuklah satu ikatan kasih sayang yang dapat mengeratkan sesama insan. Ini disebabkan asal keturunan manusia berpunca daripada ibu bapa manusia yang sama iaitu Nabi Adam AS dan Hawa. Kerana itulah Islam menggalakkan manusia saling kenal mengenali antara satu sama lain, hormat-menghormati, saling kerjasama dan faham-memahami sesama insan.
Firman Allah SWT dalam surah al-Hujuraat ayat 10 yang bermaksud:
"Sebenarnya orang yang beriman itu bersaudara maka damaikanlah di antara dua saudara kamu itu; dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beroleh rahmat."
Bagi menjamin kerukunan amalan ziarah dan bertamu ini dalam keadaan harmoni dan aman damai, maka berdasarkan ayat al-Quran dan amalan Rasulullah SAW beberapa peraturan dan adab yang perlu diberi perhatian oleh umat Islam antaranya ialah:
- Sebagai tetamu mestilah berniat baik atas kunjungannya.
- Jangan dibezakan antara orang kaya dan miskin ketika membuat jemputan.
- Hendaklah jangan ditolak sesuatu undangan hanya semata-mata berpuasa sunat, sebaliknya terimalah undangan dan hendaklah berbuka kerana untuk menimbulkan kegembiraan di pihak yang membuat undangan.
- Hendaklah menolak undangan di mana makanan yang dihidangkan itu terdapat syubhat dan terdapat aktiviti mungkar atau orang yang mengundang itu bersifat fasik, zalim atau suka membesar diri. Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Janganlah engkau makan melainkan makanan orang yang bertakwa dan jangan pula makan makananmu itu melainkan yang membawa kepada takwa." - Hadis Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi. - Semasa berkunjung hendaklah memilih waktu yang sesuai. Janganlah berkunjung pada waktu awal pagi, tengah hari dan larut malam kerana kebiasaan pada waktu itu pihak tuan rumah ingin beristirehat atau membuat persiapan keperluan keluarga.
- Perlu memohon izin dan memberi salam sebelum memasuki rumah yang ingin dikunjungi.
- Selaku tetamu adalah sangat digalakkan agar berjabat tangan dengan tuan rumah sebagaimana dengan hadis Nabi SAW riwayat dari al-Barra' RA yang bermaksud:
"Tidak ada dua orang muslim yang bertemu,lalu saling berjabat tangan, kecuali kedua-duanya diampuni Allah SWT sebelum berpisah." Walau bagaimanapun amalan berjabat tangan ini mestilah dilakukan mengikut lunas-lunas Islam. - Sebagai tetamu juga tidak sepatutnya bebas melakukan apa sahaja di rumah orang lain kerana perbuatan itu akan menganggu dan tidak disenangi oleh tuan rumah.
- Menjaga mata, jangan mencuri dengar atau mengintai tuan rumah, janganlah mengangkat suara semasa berada di dalam rumah dan jangan mengambil masa yang lama ketika berziarah.
Manakala bagi pihak tuan rumah, agama Islam turut menggariskan beberapa adab yang perlu dipelihara dan dihayati oleh tuan rumah antaranya dengan menghormati dan memuliakan tetamunya. Dalam masa yang sama, tuan rumah juga disarankan agar menghidangkan jamuan yang terbaik mengikut kadar kemampuan. Janganlah ada maksud untuk berbangga-bangga tetapi tujuannya adalah untuk merapatkan seluruh kawan serta memberikan kegembiraan dalam jiwa tetamu. Memuliakan dan melayan tetamu dengan baik adalah amalan para Nabi dan Rasul.
Satu lagi adab penting yang ada kaitan dengan ziarah dan bertamu ini ialah menjaga adab makan minum. Adab-adab makan yang diajar oleh Rasulullah SAW ialah:
- Memulakan makan dengan membaca Bismillah.
- Mengakhiri makan dengan bacaan Alhamdulillah.
- Makan dengan menggunakan tiga jari kanan.
- Menjilat jari jemari sebelum mencuci tangan.
- Tidak meniup makanan yang masih panas.
- Menghindari diri dari kenyang yang melampau batas.
- Memulakan makan dengan mengambil makanan yang dekat dengan kita.
- Sewaktu makan, janganlah berdiam diri sahaja tetapi bercakap perkara yang baik-baik.
Demikian juga apabila kita minum, jangan minum seperti unta minum yang meminum air sekali gus, minumlah seteguk demi seteguk. Ketika memilih makanan, ambillah makanan yang berzat dan secara sederhana serta jangan membazir.
Laksanakan tuntutan amalan di bulan Syawal yang mulia ini dengan melakukan ibadah sunat yang dapat menampung dan menyempurnakan ibadah fardhu kita.
Didiklah serta bimbinglah ahli-ahli keluarga kita agar menjaga adab-adab ketika melakukan ziarah dan melayan tetamu supaya kita menjadi insan yang bertamadun, berperibadi tinggi dan memiliki sifat tama'ninah (tenang) dan tingkahlaku kita tidak menjadi bahan ketawa orang lain serta menjatuhkan maruah.
Ambillah kesempatan pada bulan yang mulia ini untuk menambah lagi pahala dan merapatkan hubungan silaturahim sesama kita.
Renungilah firman Allah SWT dalam surah al-Kahfi ayat 30 yang bermaksud:
"Sebenarnya orang yang beriman dan beramal salih, sudah tetap Kami tidak akan menghilangkan pahala orang yang berusaha memperbaiki amalnya."
Sumber: E-khutbah JAKIM
No comments:
Post a Comment