Kurang tegas dalam mendidik anak (waktu belajar, mengaji, tidur, riadah dan lain-lain).
Lebih banyak memberi belaian negatif (tarhib) dari belaian positif (targhib).
Kurang pandai menjadi kawan kepada anak-anak.
Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak.
Kurang menghidupkan sunnah dalam rumahtangga.
Kurang menggalakkan musyawwarah.
Tidak menggantungkan rotan di tempat yang boleh dilihat oleh anak.
Kurang mengawasi pendedahan kepada televisyen, video, internet, telefon bimbit dan MP3/MP4.
Tidak menggunakan masa yang paling jitu (teachable moment) untuk mendidik anak.
Kurang mewujudkan budaya ilmu dalam rumahtangga (perpustakaan keluarga, budaya membaca, berbincang dan sebagainya).
Pendidikan anak yang tidak seimbang
- Fizikal
- Mental
- Sosial
- Emosional
- Spiritual
Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi dan pulang dari sekolah.
Masih melakukan tabiat yang kurang baik dalam rumah.
sumber: www.ipac.my
No comments:
Post a Comment