Perkara yang perlu dilakukan:
1. Periksa pengesahan ejen
- Ejen-ejen berdaftar akan mempamerkan logo kebangsaan ejen perbankan dan institusi kewangan yang diwakili.
- Mendapatkan maklumat di laman sesawang atau talian panggilan institusi kewangan.
- Menghubungi BNMTELELINK di nombor 1300-88-5465.
3. Periksa resit bagi memastikan amaun resit bersamaan dengan transaksi sebenar.
4. Hubungi bank secara terus untuk sebarang pertanyaan atau menyuarakan rungutan terhadap ejen terlibat.
Perkara yang tidak patut dilakukan:
1. Memberikan kad mesin juruwang automatik (ATM), berkongsi nombor PIN atau berkongsi baki akaun dengan ejen bank.
2. Melaksanakan transaksi di luar premis perniagaan ejen.
3. Melaksanakan transaksi apabila sistem tergendala dan jika mesin terlibat tidak mampu mengeluarkan resit.
4. Menerima resit manual yang dikeluarkan ejen.
5. Membenarkan ejen menyimpan resit salinan pelanggan.
-Kosmo!, Bank Negara Malaysia
No comments:
Post a Comment